MOREELSEBRUG Utrecht

Nieuwsbrief Stationsgebied Centrumzijde augustus 2016_Pagina_1Colijn  Aannemersbedrijf gaat de Moreelsebrug bouwen, met als werktitel de Rabobrug. Een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van Utrecht. De brug is een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes. De totale lengte wordt circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De brug wordt zo’n 10 meter breed. Kenmerkend voor de brug is de rij ‘ijzerbomen’ op de brug. De brug wordt aangelegd als nieuwe ‘interwijkverbinding’, vooralsnog zonder trappen naar de perrons. In de toekomst kunnen de trappen alsnog worden aangebracht, hier is bij het ontwerp rekening mee gehouden. In een vol gebied als het Stationsgebied is bouwen over het spoor ingewikkeld, het is passen en meten en er moet met veel factoren en aangrenzende projecten rekening worden gehouden. De aanlanding van de brug is er één van. Aan de oostkant komt de brug uit bij het drukke Moreelsepark. Aan de westkant moet rekening gehouden worden met de toekomstige ontwikkelingen op en rond het terrein van de Knoopkazerne. Om de doorstroming van treinen op en rond Utrecht Centraal te verbeteren wordt een aantal perrons verlegd. Deze operatie gaat in de toekomst zorgen voor minder wissels op en rondom Utrecht Centraal. De steunpunten van de brug worden zodanig geplaatst dat ze goed op de toekomstige verlegde perrons komen te liggen. Zodra het ontwerp is uitgewerkt zullen in mei 2015 de werkzaamheden buiten starten. BSB Staalbouw zal een groot gedeelte van de werkzaamheden uitvoeren. De oplevering van de brug is in 2016. Bron: www.CU2030.nl

 Opdrachtgever ProRail
 Architect CEPEZED
 Lengte brug ca. 275 meter
 Breedte brug ca. 10 meter

 

Update medio november 2015 De laatste palen t.b.v. de Westelijke aanlanding zijn eind oktober aangebracht. We zijn op dit moment bezig met het laatste betonwerk van de Westelijke aanlanding. Productie stalen onderdelen in Bergum is in volle gang. Hierbij de kolommen op foto. Eind dit jaar arriveren de eerste stalen onderdelen op locatie. Palen aan de westelijke kant (1), as 2 (2). Kolommen (3) 6 december 2015 (4) De kraan en fundaties zijn gereed (5) voor montage (6) van de eerste delen (kolommen/dekken) (7) van de Stalen Moreelse Brug (8).

Op 16 december is het 1e stalen onderdeel van de Moreelsebrug geplaatst de kolom op as 5 (1 t/m 4). We bouwen in de richting van de Dom en kolom 6 op as geplaatst (5-6-7). Op 22 december 1e dekdeel geplaatst (8).

Op 21 januari 2016 zijn de deksecties boven busstation West en eerste kolommen op de perrons zijn geplaatst.(1) Op 22-25 januari 2016 zijn de dekdelen 3.1 t/m 4.2 geplaatst tijdens een TVP. (2 t/m 6)

Een Timelapse van de Moreelsebrug in het weekend van week 4.

Marthe Albers in de Cobouw

9 mei is weer begonnen met het werk Aanlanding West. foto 1 en 2. Foto 3: De kolommen staan en de boombak is gemonteerd. De eerste dekdelen zijn op het werk en kunnen gemonteerd worden. Foto’s 4/8 Aanlanding trp West werkzaamheden 10- en 11 mei 2016 Foto’s 9,10 en 11 . Brug geland 12 mei Foto’s 9,10 en 11 . Brug geland 12 mei

Moreelsebrug Utrecht 28 juli 2016 – Montage liftschacht West

Nieuws Moreelsebrug voor fietsers en voetgangers  2 augustus 2016

Nog even.en ze kust de overkant?

Terwijl half Nederland met bouwvak is, gaan de werkzaamheden in Utrecht gewoon door. Zo zijn de afgelopen week/weekend: De laatste palen en poeren in de perrons (perron 5) gerealiseerd (zie foto 1310);De liftschacht West geplaatst zie De liftboys van de Moreelsebrug; De slijtlaag op het dek grotendeels aangebracht. Ook vorige week was er aandacht voor de Moreelsebrug, zie CU230 eind dit jaar is….

Daarnaast gaan we in week 28 starten met de werkzaamheden aan de Oostkant (zie foto 1315) op het stationsplein (oude busstation).Tubex brengt ook daar voor ons de palen aan.

Betonwerk poeren as 15 t/m 18 op Stationsplein Oost (Utrecht Centraal)

Nieuws van CU2030 op 8 september 2016 laatste stuk voor Moreelsebrug

Onze mannen werken in de hitte nog hard om het laatste betonwerk op tijd gereed te krijgen.

 

Afbeeldingen gemaakt in de nacht van 19- op 20 september 2016 tilde the beast, de megakraan de nieuwe kolommen voor de Moreelsebrug over het spoor.: beauty-meets-the-beast

Alles gereed voor de komende Buitendienststelling:Een leuk filmpje

17 oktober 2016 De werkzaamheden Moreelsebrug zijn dit weekend voorspoedig gelopen waardoor we vandaag, ipv morgen, al starten met het afbreken van de kraan!!  Terwijl je sliep werd de Moreelsebrug over het spoor gehesen

Opening van de Moreelsebrug op 16 december 2016.