De Nootdorpboog

Dagelijks zijn er minstens dertig man van Bouwcombinatie Colijn Aannemersbedrijf B.V. – Gebr. De Koning B.V. mee bezig: de Nootdorpboog. Deze overbrugging van de A12 wordt gemaakt in opdracht van ProRail, en is bedoeld om de NS werkplaats in Leidschendam te kunnen bereiken. Colijn houdt zich niet alleen bezig met de uitvoering; ook aan het fraaie ontwerp hebben we een belangrijk aandeel geleverd.
Denootbrugdop

Dagelijks zijn er minstens dertig man van Bouwcombinatie Colijn Aannemersbedrijf B.V. – Gebr. De Koning B.V. mee bezig: de Nootdorpboog. Deze overbrugging van de A12 wordt gemaakt in opdracht van ProRail, en is bedoeld om de NS werkplaats in Leidschendam te kunnen bereiken. Colijn houdt zich niet alleen bezig met de uitvoering; ook aan het fraaie ontwerp hebben we een belangrijk aandeel geleverd.

De Nootdorpboog is een onderdeel van het prestigieuze project RandstadRail, een project dat een groot gedeelte van het spoorvervoer in de regio Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam op zijn kop zal zetten.
Door alle veranderingen zullen er meer treinen rijden op het stuk Den Haag Centraal – Leidschendam, waardoor er op dat spoor geen plek meer zou zijn voor het materieel dat van en naar het onderhoudsbedrijf in Leidschendam moet rijden. Daarom komt er een nieuwe lijn die vanaf Den Haag, via een fly-over over de A12, naar Gouda rijdt: de Nootdorpboog.

CoKo
Reeds vanaf het begin van dit project heeft Colijn samengewerkt met Gebr. De Koning, een bouwcombina tie die beter bekend staat als ‘CoKo’. “Het was een hele uitdaging”, vertelt werkvoorbereider Mark Hogeboom. “Het enige waarmee we als CoKo begonnen was het programma van eisen van de opdrachtgever. Maar in samenwerking met het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam kwamen we tot een ontwerp dat supereenvoudig was, en juist daardoor zo mooi. Dat is dan ook de reden dat ProRail in oktober 2002 definitief koos voor ons ontwerp. Vervolgens hebben we dit gezamenlijk uitgewerkt tot een esthetisch verantwoorde en praktisch uitvoerbare constructie.” In juni 2003 ging de eerste paal de grond in van dit project, dat in grote lijnen uit drie delen bestaat: een betonnen aanbrug ten zuiden van de A12; een stalen boogconstructie ter overbrugging van de A12 en een landhoofdconstructie ten noorden van de weg.

Tijdelijk afgesloten
Op dit moment is De Boer Dintelmond B.V., de onderaannemer van de hoofdoverspanning van de A12, bezig met de assemblage van de stalen boogconstructie. Dit gebeurt op een voorbouwlocatie naast de A12, vanaf een op palen gefundeerde, tijdelijke hulpconstructie. De constructie bestaat uit twee samengestelde stalen liggers met een hoogte van circa drie meter en een overspanning van 125 meter. Tussen deze liggers wordt een voorgespannen (Tensa)dek aangebracht. Twee grote buisvormige bogen en diverse hangstangen worden bevestigd aan de liggers. In maart 2004 zal de boogconstructie met Multiliners op de betonnen landhoofden aan weerszijden van de A12 worden gereden, waarvoor de A12 tijdelijk zal worden afgesloten.

Succes
“Intussen zijn wij als CoKo druk bezig met de uitvoering van de beide aanbruggen”, vertelt Hogeboom. “De poeren,kolommen en pijlerbalken voor deze aanbruggen zijn reeds gereed; ze zijn in situ gestort en op palen gefundeerd.Daarop komen negen in het werk te storten voorgespannen betonnen (Tensa)dekken. Het streven is om vóór de jaarwisseling vijf van de negen dekken gestort te hebben. ”Daarnaast is CoKo bezig met het aanbrengen van een betonnen spoorgeleidingsconstructie in de vorm van geprefabriceerde keerwandjes. Deze constructie heeft een lengte van ongeveer anderhalve kilometer, en loopt evenwijdig aan het spoor Gouda-Den Haag en de aanbruggen van de overspanning. Omdat een deel heel dicht bij het spoor ligt, wordt er op die stukken buiten diensturen gewerkt. Hogeboom: “De bouwtijd van dit totale kunstwerk is slechts tien maanden; het is dan ook een hele klus voor ons om het project 1 april 2004 vrij te geven voor de spoorbouwer. Maar, zoals je ziet, werken we er op alle fronten keihard aan om het project Nootdorpboog tot een succes te maken!”