Ongelijkvloerse kruising Alphen aan den Rijn

ill_alphen01Colijn – Strukton Infratechnieken is voor Prorail in Alphen aan den Rijn bezig met de bouw van een ongelijkvloerse kruising over het spoor voor met een aanneemsom van bijna 6 mio. Dit D&C werk welke met behulp van system engineering wordt uitgevoerd bevat het hele scala aan begrippen zoals: ontwerpen, valideren, realiseren en verifiëren.

In een kort tijdsbestek moest er een ontwerp worden gemaakt waarbij tegelijkertijd gewerkt is aan draaiboeken, uitvoerings- en keuringsplannen. Eind juni 2009 is namelijk het project aan ons gegund en onlangs hebben we de tweede buitendienststelling achter de rug. Tijdens deze treinvrije periodes zijn 88 betonpalen van circa 31m1 langs het spoor geheid waarbij de helft van de palen vanwege een kabeltracé voorgeboord moest worden. Met behulp van een stopmachine werd het spoor gelicht, geschift en onderstopt zodat de treinen op maandagmorgenmorgen weer probleemloos konden rijden.

De ongelijkvloerse kruising bestaat uit twee landhoofden en twee tussen steunpunten waarbij de overspanning zal worden gerealiseerd door prefab kokerliggers. Aangezien de grondslag in deze omgeving niet erg draagkrachtig is wordt er achter de landhoofden gebruik gemaakt van een lichtgewicht ophoging door middel van EPS.

alphenaanderijn6 Dit werk is een mooi staaltje van synergie van diverse disciplines binnen de Strukton-organisatie want behoudens het maken van het betonwerk wordt ook het spoorwerk, het aanpassen van de bovenleiding als de verificatie van het ontwerp door de eigen club uitgevoerd.

De palen van één van de landhoofden bevat overigens bijna de langste prefab betonpalen van Nederland met lengtes van 37,75m1.