Spoorvernieuwing Ternoot

Spoorvernieuwing Ternoot
Centraal Station, Den Haag

Op het traject tussen station Ternoot en het Centraal Station in Den Haag zijn er in november 2006 twee ontsporingen geweest, na onderzoek bleek dat de verkanting in de bocht te groot was voor de trams. Deze rijden er met een te kleine snelheid doorheen waardoor ze er als het ware ‘uitvallen’. Het vervangen van het spoor (ongeveer 685 m1) staat onder grote belangstelling van de media, onder andere van het AD (29 januari) en van de Cobouw (15 januari).

Strukton Railinfra Randstad vervangt in opdracht van de Haagse Tram Maatschappij (HTM) de rails en Colijn Aannemersbedrijf vervangt de betonnen opstorten. Voorafgaand aan de buitendienststelling van 6 weken heeft Colijn de gaten laten boren en vervolgens zal Strukton de rails en de ontsporingsbeveiliging verwijderen. Daarna gaat Colijn de betonnen opstorten slopen, de stekankers en het ondernet aanbrengen en volgt Strukton weer met het stellen van de nieuwe spoorbalken, waarna Colijn de overige betonwerkzaamheden uitvoert, te weten de bovenwapening, de bekisting, het storten en het afwerken van de beton.

Bijzonderheden bij dit project zijn de korte voorbereidings- en uitvoeringstijd en de toepassing van ComBAR® wapening. Het laatstgenoemde is wapening van glasvezelkabels, geïmpregneerd met kunsthars. Het resultaat daarvan is een wapeningsstaaf die te vergelijken valt met traditionele wapening, de enige minpunten zijn de rek, de brandbestendigheid en een iets kleinere maximaal toelaatbare gebruiksspanning. Grote voordelen zijn:

In dit geval worden er later seinen en meetapparatuur langs het spoor geplaatst. De opdrachtgever wil storingen door lekstroom voorkomen en wil daarom geïsoleerde wapening in die gebieden hebben, vandaar de keuze voor het toepassen van ComBAR® wapening.

In eerste instantie was de voorbereidingstijd van dit project 3 weken, maar door uitstel van de buitendienststelling is dit (voorlopig) verruimd met 2 weken. Het traject is binnen 6 weken van nieuw spoor voorzien en dan zijn er ook al test-ritten gemaakt. Om er voor te zorgen dat de trams na 6 weken weer reden is er er gewerkt van 07.00 tot 22.00u, van maandag tot en met zaterdag in het voorjaar van 2007.